Abonnementsproces intelligent beheren
NetSuite Abonnementen is intelligente software voor het beheren van het abonnementsproces. Je kan verlengingen automatisch plannen. Of vooraf herinneringen instellen zodat je kansen voor upselling en cross-selling tijdig kan opvolgen. Beheer upgrades en downgrades en factureer klanten op de dag van de maand van hun voorkeur. Geef de klant de optie om het abonnement te verlengen, pauzeren, upgraden en wijzigen. Door de krachtige factureringslogica kan je facturen met terugkerende intervallen automatisch genereren en verzenden. Proefperiodes, add-ons, kortingen, opschorten, annuleren: met Abonnementen in NetSuite verloopt het geautomatiseerd beheren van terugkerende bestellingen, facturen en klantbetalingen soepeler en probleemloos.
Ga naar video’s Bekijk onze brochure
Definieer je abonnementen
NetSuite is zo ingericht dat je abonnementen zo efficiënt mogelijk kunt vastleggen. Via de abonnement stamdata kun je voor een groot aantal parameters standaardwaarden vastleggen. Bij het daadwerkelijk aanmaken van een abonnement voor een klant kun je uiteraard nog afwijken van de standaard parameters.
toon meer over definities
- Inhoud abonnement
Abonnementen kunnen diverse type regels bevatten. Zo kun je gebruik maken van eenmalige kosten om bijvoorbeeld set-up kosten door te berekenen. Herhalende kosten zijn geschikt voor repeterende vaste kosten. Tot slot kun je kiezen voor gebruikskosten oftewel ‘pay-per-use’. Je kunt verschillende prijslijsten koppelen aan je abonnementen waarbij je uiteraard gebruik kunt maken van prijzen in vreemde valuta. Ook heb je de mogelijkheid om verschillende prijzen vast te leggen per prijslijst zodat je bijvoorbeeld onderscheid kunt maken in maandelijkse en jaarlijkse facturatie. Ook biedt NetSuite je de mogelijkheid voor het werken met staffels in je prijzen.
- Overige parameters
Naast het geavanceerde prijsbeheer kun je ook vastleggen hoe een abonnement geconsumeerd wordt. Dit kan bijvoorbeeld eenmalig, per dag of een andere periode zijn. Ook kun je met drempels of maximale waarden werken als de situatie hier om vraagt. Tot slot kun je aangeven hoe de omzet geboekt dient te worden. Betalingen voor abonnementen lopen doorgaans niet gelijk met de financiële periodes. Om toch de omzet juist te registeren per periode kun je een omzetplan koppelen aan een abonnementsregel.
toon minder over definities
Van lead tot abonnement
Abonnement zijn vaak het resultaat van een intensieve sales cycle. Doordat de CRM functionaliteit van NetSuite volledig geïntegreerd is met de order-to-cash en abonnementen functies van NetSuite hoef je gegeven gelukkig nooit dubbel in te voeren. Bied abonnementen aan via opportunity’s en offertes zodat je zicht houdt op je verkoopkansen.
toon meer over CRM en abonnementen
- Klanten en billing accounts
De eerste stap voor het vastleggen van een verkoopkans is het registreren van de klantdate. Vervolgens kun je voor een klant meerdere facturatie accounts opstellen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je in meerdere valuta factureert of wanneer je verschillende facturatievoorkeuren hebt per type abonnement.
- Registreer de verkoopkans
Abonnementen kunnen net als reguliere artikelen gebruikt worden in opportunity’s en offertes. Vanuit de klantkaart stel je bijvoorbeeld snel een offerte op zodat je een abonnement kunt aanbieden. Uiteraard kun je het abonnement op maat samenstellen in de verkoopofferte als de situatie hier om vraagt.
- Abonnement registreren
Wanneer je de opdracht rond hebt gemaakt met de klant kun je offerte met een druk op de knop doorzetten naar een klantorder. Bij het aanmaken van de klantorder wordt het abonnement op de achtergrond klaargezet in het systeem op basis van de parameters die je in de klantorder hebt ingevoerd. Vanuit hier start het registreren van de verschillende onderdelen waarna de facturatie opgestart kan worden. Indien gewenst kan het abonnement ook direct worden ingevoerd in de contracten administratie zonder dat je gebruik maakt van offertes en orders.
- Verlenging
Op de stamdata van het contract leg je informatie over het verlengen van contracten vast. Wil je automatisch verlengen? Als het antwoord op deze vraag ‘ja’ is dan kun je ervoor kiezen om een nieuw abonnement maken of om de bestaande verlengen. Daarnaast kun je aangeven vanuit welke type document je het contract wilt voortzetten. Dit kan een opportunity, offerte, sales order of direct een nieuw abonnement zijn.
toon minder over CRM en abonnementen
Facturatie
NetSuite helpt jou bij het maken van de juiste facturen voor jouw abonnementen. Je krijgt inzicht in de consumptie van het abonnement waarbij je direct inzicht hebt in de gemaakte facturen. Upselling of wijzigingen op je contracten kun je overzichtelijk doorvoeren waarna NetSuite zorg draagt voor de facturatie!
toon meer over facturatie
- Consumptie
Nu de abonnementen correct zijn aangemaakt in NetSuite kun je direct zien hoe het gebruik van het abonnement geconsumeerd wordt. Het consumeren van het abonnement, i.c.m. de gemaakte afspraken over prijzen en termijnen, is de bron voor de facturen die je geautomatiseerd kunt aanmaken en versturen naar je klant.
- Aanpassingen
Via een apart tabblad zijn de bijbestellingen of aanpassingen inzichtelijk. Zo houd je altijd inzichtelijk hoe een abonnement is opgebouwd. Mocht je iets willen aanpassen in het verleden dan zal NetSuite een creditnota opstellen voor een reeds gemaakte factuur.
- Omzetherkenning
De facturatieschema’s zullen vaak niet gelijklopen met je financiële periodes. Zo kan je bijvoorbeeld een jaarabonnement vooraf factureren terwijl de consumptie van het contract het hele jaar plaatsvindt. NetSuite biedt je uitkomst door omzetherkenningsregels te koppelen aan je abonnement. In zo’n regel kun je bepalen wanneer jij de omzet wilt registreren van een abonnement.
toon minder over facturatie