Software & hosting
Softwareontwikkeling is ondertussen in bijna iedere sector ter wereld geïntegreerd. De ontwikkelingen in software en hosting gaan al jaren pijlsnel. Er zijn kansen om te snel te groeien, maar er is ook hevige concurrentie. Het onderscheid wordt niet alleen met het product of de dienst gemaakt, maar in veel gevallen ook met de klantbeleving. Gestroomlijnde processen zijn hierin een essentieel onderdeel: Naadloos vanaf het commerciële proces tot en met de financiële afhandeling. Software- en hostingbedrijven kunnen innovatie omarmen door online samen te werken met partners en klanten realtime inzicht en toegang in hun systemen te bieden.
toon uitdagingen
- (Internationale) groei
De groei van een software- en hostingbedrijf kan erg snel gaan. Hosting kan snel worden opgeschaald en software kent meestal geen kwantiteitsbeperkingen. (Internationale) expansie is dan een logische stap. Een systeem dat aan internationale regelgeving voldoet, overal beschikbaar is en mee kan schalen met je organisatie is dan een vereiste.
- Projectregistratie
Het ontwikkelen van software en het opzetten van hostingomgevingen brengt vaak een flinke investering met zich mee. Ook het onderhoud en de doorontwikkeling ervan is vaak een belangrijke kostenpost. Het is voor software- en hostingbedrijven dan ook essentieel om inzicht te hebben in deze kosten.
- Van lead tot abonnement
De registratie vanaf de eerste commerciële kans tot aan het vastleggen van een abonnement biedt voor veel software- en hostingbedrijven een uitdaging. Het CRM-systeem is dikwijls niet gekoppeld aan het financiële systeem. Daarnaast biedt het registreren van abonnementen met doorlopende facturatie vaak problemen omdat systemen hiervoor niet geschikt zijn.
- Facturatie en verlengingen
Een grote abonnementenstroom tekent de software- en hostingbranche. Deze abonnementen zijn er in veel verschillende soorten en maten en de facturatie is meestal net zo divers. Er kan vooraf of achteraf gefactureerd worden, naar verbruik of er wordt verzameld over meerdere abonnementen. Dit wordt nog versterkt door het tussentijds toevoegen en opzeggen van abonnementen waardoor vaak verrekeningen nodig zijn. Eenvoudige en foutloze facturatie is daarmee voor veel software- en hostingbedrijven een utopie.
- Omzetherkenning
De facturatie van abonnementen loopt vaak niet gelijk met de financiële boekingsperiodes. Vooraf of achteraf gefactureerde abonnementen hebben ook betrekking op periodes waarin niet gefactureerd wordt. Omzet moet dan ook herkend worden over de periodes waarop het contract betrekking heeft voor een beter winst- en verliesoverzicht.
- Partner netwerk
Softwarebedrijven verkopen hun software rechtstreeks, via partners of via beide kanalen. Wanneer er verkocht wordt via partners is registratie van leads, het ingeven van orders en het berekenen, inzichtelijk maken en uitbetalen van eventuele commissie vaak een complexe en handmatige aangelegenheid.
verberg uitdagingen
NetSuite voor Software & Hosting
NetSuite heeft voor software- en hostingbedrijven een sterk platform ontwikkeld met uitstekende groei- en administratiemogelijkheden. Duizenden klanten genieten van de uitgebreide mogelijkheden en kunnen naadloos inspelen op de veranderende markt. Hieronder de belangrijke functionaliteit voor software- en hostingbedrijven: